8 Ship Propeller yang Terbesar di Dunia

1. Emma Maersk

Marine propeller ini dibuat daripada company dari German, Mecklenburger Metallguss GmbH,ianya adalah marine propeller yang terbesar dengan berat 131 tons.


Emma Maersk adalah container ship yang terbesar buat masa kini.maka,wajarlah ship propeller yang terbesar pernah dibina , kelajuan maximum kapal sehingga 27 knots. The engineering that went into making and ensuing sustenance of such a large propeller is certainly something to wonder about, along with its size, of course.

2. Hapag Lloyd Owned container vessel.

Container Vessel ini mempunyai salah satu ship propeller terbesar yang pernah dibina. Propeller ini terdiri daripada enam bilah "blades" dan bergarispusat kira-kira 9.1 meter  dan berat 101,5 tan.




Ketinggiannya boleh dibandingkan dengan ketinggian bangunan tiga tingkat yang membuatkan ia mudah tergolong dalam ship propeller yang terbesar di dunia.

3. Oasis of the seas

Passenger Ship yang terbesar sehingga hari ini juga mempunyai ship propeller yang terbesar di dunia.


ABB mengeluarkan ship propeller bersaiz 6 meter untul menggerakkan kapal yang besar ini. Propeller ini menggerakkan kapal besar ini dengan prinsip rotatable.

4. Titanic

Titanic merupakan salah satu daripada kapal-kapal terbesar pada masa dulu. Boleh dibandingkan dengan propeller yang terbesar didunia. Kapal penumpang ini menampilkan dua propellers, masing-masing dengan tiga bilah.


Propellers ini 23 kaki dan 6 inci seberat 38 tan setiap satu. Propeller ini diperbuat daripada logam gangsa atau marine bronze. Setiap propeller dikuasakan oleh enjin yang berasingan, mewujudkan kuasa 30,000 hp. Ia pernah diiktirafkan sebagai ship propeller terbesar yang pernah dibina.

5. Queen Elizabeth 2

QE 2 adalah satu lagi kapal besar yang mempunyai propeller besar. Ia memegang sepasang propeller, setiap satu daripadanya 22 kaki diameter dan berat kira-kira 43 tan.


Ini menjadikan ia salah satu ship propeller terbesar. Bilahnya yang khusus membuatkannya lebih tahan lama. Kapal ini membawa bilah spare yang terletak pada foredecks sepanjang pelayaran.

6. Palmer

Kapal pemecah ais Antartika.Palmer  mempunyai marine propellwe yang agak besar. Kapal ini mempunyai dua propeller, masing-masing kira-kira empat meter panjang dengan empat bilah.


Propeller dibuat daripada aloi yang kukuh untuk memberikan kekuatan tambahan. Propeller ini dibuat daripada pengeluar dari Norway,propeller ini mampu menggerakkan kapal walaupun 3 knots ketika melalui ais tebal berbanding propeller lain.

7. Elation

Carnival Cruise ini mempunyai satu ship propeller yang terbesar dalam industri marin.


Ia menggunakan azipod propulsion system yang sama cekap terhadap saiznya yang besar.

8. Bismark

Bismark adalah salah satu Battleship Jerman yang paling penting telah dilancarkan pada tahun 1939. Salah satu sebab-sebab yang menjadikan ia begitu penting adalah sistem pendorongan yang termasuk tiga propellers, setiap satu bersaiz 4.7 meter.


Propellernya yang berstruktur besar dibuat daripada manganese bronze alloy. Propeller besar ini boleh bergerak pada kelajuan 270 rpm dan menggantikan jumlah 2.4 meter padu setiap putaran.

Agak-agak korang boleh naik kapal-kapal besar camni tak..??
heheee

No comments:

Post a Comment